مدیریت دسترسی به اینترنت در اماکن عمومی از طریق هات اسپات

متصدیان اماکن همگانی، خرده فروشی ها و خدمات اقامتی هر روز بیش از پیش متوجه این مطلب می شوند که ایجاد دسترسی به اینترنت، موضوعی فراتر از جلب رضایت مشتریان است. در عوض، این کار روشی مهم و ارزشمند برای ایجاد وفاداری مشتری نسبت به برند، افزایش مشارکت، دریافت کردن دیدگاه مشتریان و فروش بیشتر خدمات جدید به مشتریان می باشد.

برای مثال:

  • یک مغازه خرده فروشی می تواند تبلیغات اقلام موجودی خود را به مشتریان پیشنهاد داده و خریداران را بنا بر علاقمندیشان به خرید تشویق نماید
  • یک رستوران یا کافی شاپ می تواند بن های ویژه روزانه در اختیار مشتریان حاضر در محل قرار دهد.
  • یک هتل زنجیره ای می تواند امکاناتی همانند وای فای مجانی را برای برنامه اعضای وفادار خود ایجاد کند.
  • در یک فضای مشترک می توان به خوبی دسترسی ها را کنترل نموده و میزان استفاده افراد از سرویس وای فای را اندازه گیری کرده و هزینه ها را از آنها دریافت نمود.

ملزومات راه اندازی هات‌اسپات

برای ایجاد یک تجربه مناسب و کاربرپسند از پرتال هات اسپات، فرد صاحب تشکیلات تجاری و یا فروشنده باید زیرساخت هایی را ایجاد نماید که ملزومات زیر را شامل می گردد:

  • یک رابط کاربری ساده: مشتریان باید بتوانند با سهولت به پرتال دسترسی پیدا کرده و به وسیله فرم ورود از طریق یک مرورگر، به اینترنت دسترسی پیدا نمایند.
  • امکان جمع آوری اطلاعات: صاحبان شبکه باید بتوانند به وسیله جمع آوری نام مشتریان یا دیگر اطلاعات سودمند و یا اندازه گیری و ثبت میزان مصرف آنها، از امکانات ارائه شده مزیت کسب کنند.
  • شیوه انتقال مطلب: برای انتقال تبلیغات موردنظر، تخفیف های ارائه شده و دیگر اطلاعات در راستای تحت تاثیر قرار دادن رفتارهای مشتری.
  • تلفیق یکپارچه با ذخیره اطلاعات در بخش پشتیبانی، چه این کار توسط یک دیتابیس SQL ساده انجام شود، یا به وسیله ثبت نام شخصی و یا سیستم مدیریت کاربران مهمان دیگری این وظیفه را برعهده داشته باشد.
  • امکان ارائه سطح خدمات برپایه نوع مشتری: صاحبان پرتال باید امکان تنظیم ارتباطات شبکه شامل محدودیت زمان سشن ها (جلسه های ایجاد شده) یا محدود نمودن پهنای باند در جهت اجرای سیاست های دسترسی به سرویس را داشته باشند.

یک سیستم هات اسپات بر پایه پرتال اختصاصی قوی و با راه اندازی ساده، متشکل از عناصر زیر می باشد:

  • اکسس پوینت ها (یا نقاط اتصال) که به وسیله صفحه ری دایرکت کننده (تغییر دهنده مسیر) یا پشتیبان پرتال اختصاصی همانند مراکی، سیسکو، روکاس، آروبا و موتورولا در دسترس قرار گرفته است.
  • وب سرور پرتال، چه به شکل خارجی و یا داخلی تعبیه شده باشد، که رابط کاربری پرتال، بخش ورود کاربر و شیوه های انتقال مطلب را تهیه می نماید.
  • سیستم پشتیبان ذخیره اطلاعات: در مقابل، پرتال کاربران خود را احراز هویت می نماید، مانند دیتابیس برنامه وفاداری مشتری یا VIP (مشتریان خاص)، سیستم ثبت نام شخصی و یا سیستم مدیریت مهمان مانند آنچه به وسیله هتل های زنجیره ای بزرگ به کار می رود.
  • نرم‌افزار اکانتینگ ابری یا لوکال: مانند هات اسپات پلاس، که بخش هایی چون احراز هویت مشتری، تنظیمات سطح سرویس و ثبت مصرف را انجام می دهد.

هات اسپات پلاس

سرور ردیوس جزیی کلیدی از زیرساخت پرتال اختصاصی وای فای می باشد که سرویس چند لایه ای احراز هویت را ایجاد نموده و به صاحبان و سرمایه گذاران پرتال این اجازه را می دهد تا کنترل مناسبی روی اینکه چه کسی به شبکه آنها دسترسی داشته و این شخص چه کاری می تواند انجام دهد داشته باشند، همچنین اطلاعات و دید کلی از کاربر و مصرف او ارائه می نماید.

سرور هات اسپات پلاس مزایای زیر را برای تجارت ها و اماکنی که دسترسی به شبکه وای فای برپایه پرتال را فراهم می کنند، ارائه می نماید:

  • مقرون به صرفه – به عنوان یک سرویس برپایه میزبانی ابری، هات اسپات پلاس ردیوس به هیچ ردپای فیزیکی نیاز ندارد و سبب کاهش چشمگیر هزینه های راه اندازی با حذف هزینه های نرم افزاری و سخت افزاری سرور و همچنین پیچیدگی های اجرا، می گردد. هزینه های برپایه مصرف هات اسپات پلاس به دارندگان شبکه این امکان را می دهد تا فقط برای خدماتی که نیاز دارند، پول پرداخت نمایند. (همچنین می توانید هات اسپات پلاس را به شکل ابری خصوصی بر روی یک ماشین مجازی اجرا نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر، به بخش نسخه اوکال مراجعه نمایید).
  • توانایی تنظیم سطوح خدمات مشتری – هات اسپات پلاس می تواند مزایای شبکه برای کاربران خاص مانند محدودیت زمان سشن یا پهنای باند را مدیریت نموده، و به صاحبان شبکه این امکان را بدهد تا خدمات خود را بر روی فعالیت های تجاری که برای آنها مقرون به صرفه است متمرکز نمایند.
  • سازگار با دامنه وسیعی از سیستم های ذخیره اطلاعات پشتیبان- هات اسپات پلاس اعتبارسنجی برای دامنه وسیعی از سیستم های ذخیره کاربر شامل دیتابیس محلی mysql یا سیستم های ذخیره خارجی چون LDAP یا دیتابیس های SQL، اکتیو دایرکتوری یا سیستم های پایه ابری مانند گوگل اپز را می تواند انجام دهد.
  • پشتیبانی از اکسس پوینت (نقطه دسترسی) وای فای و عملکرد پرتال سازندگان پیشروی این صنعت – هات اسپات پلاس با هر نوع اکسس پوینت وای فای، کنترلر، یا پشتیبانی از درگاه روش دسترسی همگانی (UAM) سازگار با ردیوس و برپایه صفحه ری دایرکت کننده، شامل سیسکو، مراکی، روکاس، آروبا، موتورولا و دیگر سازندگان پیشرو در صنعت وای فای، کار می کند.
  • قابل استفاده در سیستم های ابری عمومی یا اختصاصی – شما می توانید هات اسپات پلاس را در سیستم های ابری عمومی استفاده نمایید، و از زیرساخت اشتراکی چند کاربره (multi tenant) آن سود ببرید. در این حالت از صرفه جویی در هزینه ها و سهولت مدیریت سرویس ردیوس لذت خواهید برد، در حالیکه اطلاعات مهم کاربر تحت کنترل شما قرار دارد. یا اینکه، هات اسپات پلاس ردیوس را روی یک ماشین مجازی که در یک سیستم ابری اختصاصی، دیتا سنتر یا محلی منطقه ای و یا شخصی اجرا می شود، بهره برداری نمایید.

مثال ۱) سیستم ابری عمومی: سرویس هات اسپات پلاس احراز هویت و دسترسی به پرتال را از طریق صفحه ورود مرورگر انجام می دهد

این مثال اجرای یک هات اسپات که کاملا برپایه سیستم ابری عمومی است را نمایش می دهد. در اینجا، کاربری که برای مثال در یک مغازه کوچک، هتل یا فضای اشتراکی است، از طریق صفحه ورود مرورگر به یک پرتال اختصاصی شبکه وای فای که به وسیله یک پلتفرم کنترل کننده ابری مدیریت می شود، وارد شده و به وای فای دسترسی پیدا می کند.

زمانی که از یک صفحه ورود در مرورگر برای احراز هویت کاربر در یک پرتال اختصاصی استفاده می نمایید، پلتفرم کنترل کننده ابری یک درخواست احراز هویت به سرور هات اسپات پلاس می فرستد، که برپایه اطلاعات ذخیره شده موجود از کاربر کار احراز هویت را انجام داده و یا براساس اعتبار جدید که توسط یک کاربر مهمان یا پلتفرم پرداخت ها اجرا شده و در دیتابیس SQL یا LDAP ذخیره شده، انجام می شود.

به محض اینکه کاربر احراز هویت شد، هات اسپات پلاس ردیوس مجوزهای خاص به نقطه دسترسی وای فای یا کنترلر را به منظور تنظیم ویژگی های شبکه برای یک کاربر خاص مانند محدودیت زمان سشن، محدودیت های پهنای باند یا زمانی، اختصاص VLAN و دیگر پارامترهای تنظیمات درگاه را برمی گرداند.

سپس، سرور هات اسپات پلاس همه موارد احراز هویت و فعالیت های محاسباتی را در فایل های لاگ (گزارشی) ثبت نموده، که این فایل ها می توانند به وسیله دیگر سیستم های ذخیره اطلاعات شبکه و کاربر برای ایجاد دید جامع از اطلاعات سشن و کاربر، جهت بررسی مشتری و صدور صورت حساب، جمع آوری شوند.

مثال ۲) سیستم ابری اختصاصی: صفحه ورود به پرتال در مرورگر از طریق ابزار مجازی هات اسپات پلاس

این مثال یک زیرساخت هات اسپات وای فای را نشان می دهد که هات اسپات پلاس ردیوس و کنترلر وای فای در سیستم ابری اختصاصی مانند یک شرکت خصوصی یا یک شرکت خدمات دهنده دیتا سنتر، قرار گرفته اند. در این حالت، برای مثال کاربری که در یک هتل، مرکز کنفرانس یا فضای همگانی قرار دارد، از طریق صفحه ورود در مرورگر به یک پرتال اختصاصی در شبکه وای فای که توسط کنترل کننده شبکه وای فای روی یک شبکه محلی مدیریت شده است، دسترسی پیدا می کند.

زمانی که از فرم ورود کاربر به صفحه پرتال در مرورگر استفاده می نمایید، اکسس پوینت یا کنترلر شبکه وای فای درخواست احراز هویت را به سیستم مجازی هات اسپات پلاس ردیوس ارسال می کند، سپس برمبنای اطلاعات تکمیلی ذخیره شده کاربر یا اعتبار جدید به وسیله مدیریت کاربر مهمان یا پلتفرم پرداخت ها که در دیتابیس SQL یا LDAP ذخیره شده، احراز هویت انجام می شود.

به محض انجام شدن احراز هویت کاربر، هات اسپات پلاس مجوزهای ویژگی های شبکه برای کاربران خاص مانند محدودیت زمان سشن، محدودیت های زمانی، اختصاص VLAN و دیگر پارامترهای قابل تنظیم درگاه را برمی گرداند.

برچسب ها:, , , ,

هات اسپات پلاس را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تیم ما از شنیدن نظرات و پیشنهادات و پاسخ به سوالات شما خوشحال خواهد شد.